Jdi na obsah Jdi na menu
 


Pitný režim, voda, sport.nápoje, křeče

29. 7. 2009

Letošní léto je pro nás sportující velmi náročné vzhledem k tomu. že uplynulé období bylo provázeno vysokými teplotami a v kombinaci s vysokou vlhkostí vzduchu jsme byli vystaveni riziku kolapsu a přehřátí organismu. Pít se musí !!! Hlavním zdrojem je obyčejná voda. Jeden z našich předních odborníků na výživu Petr Fořt však varuje před pitím vody z vodovodní sítě. Údajně to není tak, jak nás ujišťují naši hygienici a vodaři. Jsou to prý velmi citlivé informace a údajně nechtějí šířit paniku. Já osobně střídám balené vody neperlivé, neslazenés nesycenými minerálkami.Např.magnesie, mattoni, korunní. To většinou večer proložím i dvěma až třemi malými radegasty.Kolik vypít to už snad ví i malé děcko. Důležité je nepít colové nápoje, které mají hodnotu pro sportovce nulovou a  žízeň nezaženou.Jsou návykové, v jedné kofole nebo coca - cole máteasi jedenáct kostek bílého cukru zalito vodou.Tak vlastně spojení s hamburgerem vytvoří krásného tlustého amíka. Sportovci mají colu v oblibě, protože vychlazená uklidňuje žaludek. Přeslazená se dobře vstřebá a dodá rychle energii a podpoří srdce a psychiku. To je kofeinem. Myslím, že už ani na dopingovém  seznamu není uveden. Je však návykový a tudíž  nevhodný. Hlavně pro děti.

Nevěděl jsem, že to vymysleli ruští vytrvalci, kteří na kofein běhali stylem zvítězit nebo padnout. Pak to přišlo na západ. Dnes je moderní guarana. Taky se objevuje v různých sportovních drincích.Ty se dnes dají koupit snad všude. Nutno však zkontrolovat jejich složení. Hlavně poměr sodíku, hořčíku, vápníku a dalších látek.Většinou je dobré tyto nápoje ředit.. Obsahují více těchto látek, než je potřeba.

Při výkonu mám odzkoušeno používat čistou vodu a až  v druhé polovině si dát nějaký iontový nápoj a zapít ho vodou. Každý to musí vyzkoušet sám. V konci dost lidí trpí křečemi. Příčin může být hodně. Vyčerpání, přehřátí, nedostatek solí, vitamínu E, nadbytku kyseliny mléčné. Asi ze všeho něco. Petr Fořt nabízí dát si před závodem 1/2 tablety šumivého acylpirinu a v polovině závodu použít druhou polovinu.

Proti přehřátí doporučuje i Godasal (cucá se) nebo šumivé aspro s vitamínem C . Dejte ho do nápoje před výkonem a používejte ho i v jeho průběhu.

Tak to odzkoušejte bez následků a buďte na letní horka připraveni.            mčj

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Tak dobrá,,,

(Ondra, 1. 8. 2009 12:44)

..víno piju, webové stránky sleduju, ale to céčko nežeru.

Randominizovaný se neříká...

(Rosťa, 31. 7. 2009 20:36)

... nýbrž randomizovaný :-)

Randomizovaná kontrolovaná studie.
Randomizovaný klinický pokus:

Pacienti z velké skupiny, kteří mají nemoc.
Po výběru se náhodně přidělují do dvou skupin, (jedna je experimentální, kde se aplikuje zkoušená léčba) a druhá kontrolní která dostává placebo nebo standardní léčbu. Dosažené rozdíly se přičítají intervenci.

Výběr pacientů:
Určuje pozdější rozsah zevšeobecnění výsledků.
Nesplňují vstupní podmínky (homogenitu vzorku), snižuje se heterogenita vzorku, ale zároveň se snižuje zevšeobecnitelnost,vysoce vyselektovaná skupina, výsledky nelze bezvýhradně aplikovat do praxe.
Odmítnou účast na studii - nespolupracují v průběhu studie.

Nesnáze:
Randomizovaný klinický pokus:
Není možný, když v určité době a v určitém místě není dostatek pacientů s nemocí.
Není dostatek finančních prostředků.
Výsledky jsou k dispozici až po dlouhé době (AIDS).
Někdy se lék již používá a je obtížné přesvědčit lékaře i pacienta, že je nutný klinický pokus.

A aby se nám pacientům z toho příliš nemotala hlava, tak je vhodné užívat vysoké dávky vitamínu C. Pravidelně též je třeba užívat v malých dávkách červené víno a pečlivě sledovati webové stránky maraton klubu Seitl Ostrava.

Děkuji za pozornost.

Kniho-molovi

(Ondra, 31. 7. 2009 18:07)

Rosťo, pozor, beru pouze dvojitě slepou randominizovanou studii.
Ondra

pitný režim

(mčj, 31. 7. 2009 17:28)

mte pravdu , protože hlavní je pořádně se napít a odpočívat a hlavně pořádně trénovat, když to někam máte dotáhnout.Ta reklama a lobby různých firem asi přivede lidstvo ke zblbnutí.Vždyť teď už jenom čtou co je super a hlavně zadarmo.Držme se zdravého rozumu a budeme běhat ještě dlouho .

Vit. C.

(Rosťa, 31. 7. 2009 17:19)

Někde jsem to četl, někde to kurňa musím mít, musím se v těch knihách znovu prohrabat...
... až se z nich vyhrabu dodám :-)

Toho vinaře bych poslouchal

(Ondra, 31. 7. 2009 16:44)

Rosťo-hobíku, téměř s tebou souhlasím, také jsem propagátorem vody z kohoutku.
Pokud jde o vit. C a jeho dávky,které uvádíš jsou zbytečně vysoké, tělo si stejně vezme kolik potřebuje a zbytek skončí v pisoáru. Dále bychom neměli to naše tělo rozmazlovat a naservírovat mu to céčko pěkně koncentrované a čísté. Je lepší, když si ho pěkně to naše tělo v potravě najde, vyseparuje a pak vstřebá v potřebném množství zejména ze zeleniny a ovoce.
Mimo jiné znáš někoho, nebo četl jsi nějakou studii o sportovích, kteří jedli megadávky vit C, že by byli méně nemocní, měli rychlejší regeneraci nebo měli lepší výkony. Jestli ano rád si to přečtu./bacha na zlobováné články od farmaceutických firem/
zdraví běžec-hobík a nutriční terapeut-amatér Ondra čj.

Toho Fořta bych nepřeceňoval.

(Rosťa, 31. 7. 2009 15:13)

Je úzce spojen s výrobci Nutrend atd. a propaguje jejich výrobky a oni pak dotujou jeho knihy. Všechny ty karnitiny a guarany ať si strčí někam. Jen tahají z lidí prašulky.
Můj názor je, že běžci stačí z tzv. doplňků stravy:
1,neperlivá Magnezia (hořčík+další důležité minerály) a voda z vodovodu
2,denně 1000 až 3000mg vit.C (podle objemu naběhaných km)
3,ostatní důležité látky jsou v dostatečném množství obsažené v potravinách a pokud ne, tak si je stejně sportující člověk vytvoří v těle sám. Stejně mnohé ani nepotřebuje :-)
To je můj soukromý a subjektivní názor běžce-hobíka :-) A vinaře... :-)